Feiring av 100-årsjubileet

Østensjø skole 1918

Vi startet opp allerede fredag 12.januar med å utlyse en bannerkonkurranse. Alle elever som vil, kan være med i konkurransen om å få sin tegning trykket på et stort banner som skal henge på skolen fra 1.mars og ut året.

Uke 12 blir det arrangert en jubileumsuke der fokus og tema vil være "skolen vår gjennom 100 år". Elevene vil i løpet av uken bli trukket tilbake i tid, se filmer, høre historier og lære om hvordan nærmiljøet og skolen vår var for 100 år siden. Vi blir veldig glade om noen har bilder eller gode historier å dele med oss.

Tirsdag den uken vil tema være "en skoledag for 100 år siden". Da ønsker vi at alle kler seg ut, og vi forsøker så godt det lar seg gjøre å gjennomføre en skoledag slik elevene gjorde det for 100 år siden. Ingen Smartboard, telefoner, pc, I pad eller kopierte ark. Kun tavler og kladdebøker, linjegymnastikk og sangsamlinger.

Torsdagen 22. mars vil det arrangeres åpen skole fra klokken 16.30–1900. FAU har åpen kafe og elevene vil ha utstillinger fra forskjellige tiår i sine klasserom og tilhørende korridorer.

I forkant av denne uken skal alle trinn på klasseturer til Oslo skolemuseum.

17. mai skal vi gå først i toget. Eget info om dette kommer.

6. juni skal vi ha en stor skoleforestilling ute der elever og ansatte skal synge, spille og dramatisere oss gjennom de siste 100 år. En fantastisk avslutning og flott måte å feire oss selv som 100 åring. Generalprøven blir vist for elevene i skoletiden og foresatte vil bli invitert på ettermiddagen.

FAU organiserer kafe også denne ettermiddagen og har lovet oss at de skal tenne opp grillen.

Vi ønsker små og store lykke til med forberedelsene og gleder oss til å feire oss selv de neste 5 månedene.

Merkedager

Uke 12 - jubileumsuke

Tirs. 20.3 - "en skoledag for 100 år siden."

Tors. 22.3 - åpen skole 16:30-19.00

17.mai  - Vi er først i barnetoget!

6. juni - skoleforestilling ute

Østensjøsangen fra 1920-årene

Østensjøbarna stiller, skolen har fri i dag.
Guttemusikken spiller,
trommene slår slag i slag.
Leselekser har vi nok av,
tabeller eller grammatikk.
I dag skal De få se en veldig flokk av,
glade barn med festmusikk.
Med vår fane høyt i spissen vi marsjerer,
og flagget smeller bra
for hvert et godt hurra.
For vår skole og vårt land vi paraderer,
og vi synger og roper hurra.

Tekst: Johan Evje, overlærer